kuiken heeft een verdikking in haar snavel

Moderator: Jan Willem

• Advertentie

kuiken heeft een verdikking in haar snavel

Berichtdoor Joyce op 11 Sep 2009, 22:06

Ik heb 3 vuilwitte brahma kuikens,1 van de hennetjes heeft een verdikking in haar snaveltje,zowel boven als onder.
Hierdoor kan ze haar snaveltje niet helemaal sluiten.
Aan de buitenkant van haar snaveltje zijn de snavelranden ravelig, ik vind het snaveltje ook wat opgezet ,ze eet wel.
ik vroeg me af of herpes bij kippen ook voor komt(net als een koortslip bij mensen) weet iemand misschien wat dit kan zijn.
Ik heb geprobeerd er een foto van te maken maar is tot nu toe nog niet goed gelukt.
Ik denk er over het even door de da na te laten kijken.

mvg Joyce
Joyce

Re: kuiken heeft een verdikking in haar snavel

Berichtdoor Jan Willem op 13 Sep 2009, 15:38

Aks de DA het bekeken heeft wil je het antwoord dan plaatsen.

Ik ben benieuwd wat het is.
Kijk ook eens op http://parkvogeltuin.come2me.nl/ voor nog meer vogels of voor je natuurlijke gezondheid op http://natuurgeneeskundeasanti.come2me.nl/
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Berichtdoor Joyce op 14 Sep 2009, 11:25

Ik vertrouwde het niet en ben vanochtend met haar naar de DA geweest.
Ze heeft pokken,er schijn niets aan te doen te zijn,de meeste kuikens zullen het niet redden,maar zolang ze eet en drinkt is het goed,kuikens met een goede weerstand kunnen het overleven.
Het beste is haar af te zonderen,ergens helemaal apart te zetten,Ze zit samen met haar broertje en zusje in het hok,deze hebben geen symptomen.
Nu kan ik 2 dingen doen,haar voor een langere tijd apart zetten met een groote kans dat ze door eenzaamheid zal sterven,of haar bij haar broertje en zusje laten en de kans op overleven voor haar vergroten,maar met het risico dat de andere twee kuikens het ook krijgen(is niet gezegd,dat ze het krijgen)
WAT ZOUDEN JULLIE DOEN??
Joyce

Berichtdoor Jan Willem op 16 Sep 2009, 00:28

Hallo Joyce

Ik hoop dat je hier iets aanhebt.

Pokken en difterie worden door het zelfde virus veroorzaakt.

Bij pokken krijgen de vogels wratten op bv de kammen de oogleden en ook wel op andere plaatsen. ( Niet te verwarren met bloed wratten )

Bij difterie vormen zich geelkleurige slijmachtige snotterige plekken op ogen, keel in de snavel of luchtpijp. Vaak sterven de vogels dan door verstikking.

Als er pokken of difterie uitbreekt bij je vogels kun je een noodenting laten of zelf doen. Je koopt dan een flesje verzwakt virus en ent dan je hopelijk nog niet aangetaste vogels Het enten gaat heel gemakkelijk. Trek een paar veertjes uit de vogel en smeer dan de entstof op de wondjes. Na ongeveer een week is de vogel beschermd door de weestand die dan opgebouwd is tegen dit virus.

Eenmaal besmette vogels kunnen het best afgezonderd worden om onderlinge verspreiding te voorkomen. Bij de difterie vorm gaan de meeste vogels verloren door verstikking Bij de uitwendige pokvorm wil insmeren met jodium of betadine nog wel eens voor verlichting zorgen. Geef herstellende vogels wat extra vitaminen om de weerstand te verhogen.

Vaak en zeker als we niet behandelen treden pokken en difterie samen op.

De verspreiding van het virus gebeurd meestal door muggen en bloedluizen reeds aangetaste vogels die met elkaar in aanraking komen kunnen mekaar ook besmetten.
Kijk ook eens op http://parkvogeltuin.come2me.nl/ voor nog meer vogels of voor je natuurlijke gezondheid op http://natuurgeneeskundeasanti.come2me.nl/
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Berichtdoor Joyce op 16 Sep 2009, 12:15

Bedankt voor de info,ik smeer de plekjes rond haar snavel in met betedine(jodiumtinctuur is niet te krijgen) ik heb er over gedacht om mijn volwassen brahama`s te enten,ze zitten niet in dezelfde ruimte maar je weet maar nooit.
Ik had de dierenarts gebeld en die vertelde dat het enten via de wing-web methode moest gebeuren,maar wat jij beschrijft is veel makkelijker.
Ik geef de kuikens vitamine C en multivitamine,tot nu toe eet ze nog wel een beetje, ze piept wel veel net of ze honger heeft,zou ik haar een aantal keren per dag kunnen dwangvoeren.
Zodat ze wel voeding binnen krijgt,ik heb geen idee hoelang pokken duurt.
Joyce

Berichtdoor David op 17 Sep 2009, 19:55

Ik heb 4 jaar geleden hier ook pokken/difterie gehad bij de kippen.
Ik heb de pokken ingesmeerd met jodiumtinctuur, dat ging redelijk goed al was het een lange strijd. Sommige pokken verdroogden wel, maar er kwamen er ook bij...
Ondertussen hadden ze dan ook al weer difterie...en het probleem was dat het voornamelijk kuikens waren die het hadden.
Van wat ik mij nog herinner zijn er 2 kuikens en 1 broedende cochinkriel gestorven eraan.
De oudere kippen waren er eigenlijk niet zo echt van aangedaan. Er was nog wel 1 "Engels kipje" die ook de pokken had, maar die is er bovenop geraakt door de DA. Die heeft haar een antibioticaspuit gegeven, en dat heeft eigenlijk wonderen gedaan.
Ik denk dat we ook bij de andere kippen die het nog niet hadden preventief antibiotica in het water hebben gedaan.
Dus alle volwassen dieren het overleefd, behalve die ene cochin die aan het broeden was.

We hebben dan ook die vloeistof gekocht om te kunnen inenten, maar dat hebben we eigenlijk nooit meer gedaan...
Volgens het boekje van AVEVE zou een "noodvaccinatie" ook nog helpen, dus ik veronderstel dat ze daarmee bedoelen dat je nog kan inenten terwijl ze het hebben of bij de gezonde dieren die samen zitten met de zieke en het dus mogelijk al ergens opgenomen hebben.

Ik zou zeker antbiotica proberen (ofwel een spuit van de DA ofwel zelf in het water mengen). Dan gaan ze in elk geval al geen bijkomende ontstekingen op luchtwegen etc. ontwikkelen.

Hopelijk is het nog niet te laat, want ik heb mij vandaag pas opnieuw ingelogd, en je post is al van 11 september.

Hopelijk is/komt alles goed
David

Berichtdoor Joyce op 18 Sep 2009, 16:52

Ik heb woensdag enting gehaald,idd kun je dieren in een besmet gebied een noodenting toedienen.
Gelukkig zitten mijn kuikens niet bij mijn volwassen brahma`s,ik heb ook al die tijd eerst mijn volwassen brahma`s gevoerd enz en als laatste deed ik de kuikens.
Ik heb vanaf maandag de pokken in gesmeerd (met betedine want jodiumtinctuur is nergens meer te krijgen),er kwamen eigenlijk geen pokken meer bij,ze heeft ook antibiotica gehad en heb haar goed warm gehouden.
Vanaf maandag ging het eten en drinken slechter dus heb ik haar gedwangvoerd,nou ja het is niet het juiste woord want ze liet het gewoon toe,verder kreeg ze vitaminen en extra vitamine C.
Donderdagochtend is ze toch gestorven,ik had het wel verwacht maar toch valt het rauw op je dak.
Haar broertje en zusje zijn er nog en hebben (tot nu toe)geen tekenen van pokken.
Ik heb geen idee wat de incubatietijd is.

mvg Joyce
Joyce

Terug naar Ziektes