kleurslagen maken

• Advertentie

kleurslagen maken

Berichtdoor brahmapeter op 02 Feb 2010, 08:12

Hallo,

Naar mijn weten zijn verschillende fokkers aan het proberen nieuwe kleurslagen te maken onder brahmakriel en brahma.Het gaat namelijk over porselein en rood blauw-en zwartgezoomd.
Wie is voorstander of tegenstander van nieuwe kleurslagen onder de brahmas?
brahmapeter

Re: kleurslagen maken

Berichtdoor Henk69 op 02 Feb 2010, 13:51

Op het internationale/amerikaanse kippenforum hebben ze ze al, en ik vind ze prachtig.
http://www.the-coop.org/forums/ubbthrea ... 277&page=1
Gebruikers-avatar
Henk69

Berichtdoor Tom S op 02 Feb 2010, 16:01

Prachtige kleurslagen! Ik ben zeker voorstander van het creëren van nieuwe kleurslagen. Het zorgt voor nieuwe uitdagingen waardoor de hobby levendig en interessant blijft. Verder zullen er nieuwe fokkers van het ras opstaan doordat zij aangetrokken worden door de nieuwe kleurslagen.
Wat ik jammer vind is dat een 'simpele' en vaak gebruikte kleurslag als vuilwit nog steeds niet erkend is. Het lijkt wel of niemand er interesse of voordeel mee zou hebben. Moest ik meer plaats hebben, ik zou het zeker proberen.
Gebruikers-avatar
Tom S

Berichtdoor Johan op 08 Feb 2010, 00:51

Over het creëren van nieuwe kleurslagen wordt verschillend gedacht. Zelf vind ik dat je de vrijheid moet hebben om iets nieuws te brengen. En het is heel leuk om vanuit het niets, tot een nieuwe kleurslag of ras te komen. Toch zie ik ook een keerzijde aan het veelvuldig maken van nieuwe kleurslagen. Het aantal fokkers neemt langzamerhand steeds meer af en als er dan ook nog diverse kleuslagen bijkomen, dan komen er steeds meer kleurslagen en rassen die (bijna) niet meer gefokt worden. Als ik kijk bij mijn eigen ras, de Leghornkriel, dan zijn er in Nederland maar heel weinig patrijskleurigen meer. Deze zaten nog maar bij 2 fokkers, terwijl dit vroeger één van de meest voorkomende kleurslagen was. Gelukkig hebben enkele fokkers dit ingezien en zijn nu bezig om ook met deze kleurslag te beginnen. Maar er zijn op dit moment nog maar 3 of 4 hanen. Dus wat dat betreft is het 5 voor 12.
De zilverpatrijs Leghornkrielen(Ned. type), waren denk ik uitgestorven in Europa. Hier ben ik zelf weer mee begonnen om ze te hercreëren. Na mijn creatie van koekoekzilverpatrijs heb ik ook nog wel gedacht om nog een andere kleurslag te maken, maar vind het op dit moment belangrijker om de oude kleurslagen die er nog zijn in stand te houden of weer te creëren.
Wat anderen ook nog wel eens aanvoeren als tegenargument voor nieuwe kleurslagen is dat zo'n nieuwe kleurslag vaak maar door 1 of enkele fokkers gehouden wordt en vaak na enkele jaren niet meer op de tentoonstellingen gezien wordt.
Zelf vind ik dat niet zo'n probleem. Bij koekoekzilverpatrijs ben ik op dit moment de enige fokker. Mocht deze kleurslag, als ik er niet meer ben, verdwijnen, vind ik dat niet een probleem. Ik heb er dan mijn plezier van gehad.
Johan

Berichtdoor brahmapeter op 21 Feb 2010, 07:41

Als je in deze richting bekijkt heb je gelijk maar je kan ook in een andere richting bekijken b.v. Mechelse koekoek doet het ook niet meer zo goed :( en het kan zijn dat de kleur de mensen niet meer aanspreekt en een andere kleur zou het ras redden van uitsterven.Ik wil ook proberen Mechels hoen in geelkoekoek te fokken of het mij lukt is wat anders.Ik denk dat brahma zo in trek is omdat er zoveel kleurslagen zijn en iedereen vind zijn smaak i.v.m. kleur
brahmapeter

Berichtdoor Henk69 op 21 Feb 2010, 10:54

In deze tijden doen we er goed aan om bestaande kleurslagen, en ook de nieuwe, goed te documenteren.
Zo heb ik vastgelegd hoe ik de witte vorwerk kleur heb gemaakt.
Ondanks dat het een prachtige kleur is zal ze binnenkort uitsterven.

De kippenencyclopedie vind ik dan ook een prachtig werkstuk!
Gebruikers-avatar
Henk69

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 21 Feb 2010, 21:14

Henk69 schreef:Ondanks dat het een prachtige kleur is zal ze binnenkort uitsterven.

Het lijkt me sterk dat je daar geen liefhebbers voor kan vinden? :shock:
Voor meer info en foto's over de Belgische/Waasse kriel:

http://www.waasse-kriel.webs.com
Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

Berichtdoor Henk69 op 21 Feb 2010, 21:30

Er is geen hond in geïnteresseerd. Net zo min als in de dun zilverpatrijs hollandse krielen.
Gebruikers-avatar
Henk69

Berichtdoor Johan op 22 Feb 2010, 13:28

Henk69 schreef:In deze tijden doen we er goed aan om bestaande kleurslagen, en ook de nieuwe, goed te documenteren.
Zo heb ik vastgelegd hoe ik de witte vorwerk kleur heb gemaakt.
Ondanks dat het een prachtige kleur is zal ze binnenkort uitsterven.

De kippenencyclopedie vind ik dan ook een prachtig werkstuk!

Dit vind ik ook heel erg belangrijk en dit heeft men naar mijn idee in het verleden te weinig gedaan. Daarom heb ik ook beschreven hoe ik koekoekzilverpatrijs gemaakt heb en zilverpatrijs opnieuw gecreeerd heb. Ook ben ik bezig met het beschrijven van de (her)creatie van koekoekpatrijs en het verbeteren van gestreept bij de Leghornkrielen.
Ik vind wel dat wij een voordeel hebben bij de fokkers in het verleden. Als deze het documenteerden was het meestal alleen voor zichzelf. Wij kunnen nu door internet hier een heel groot publiek mee bedienen.

Wil je zelf niet verder met witte-getekende Vorwerk?

Met de kippenencyclopedie bedoel je daarmee één van de boeken of de site?
Johan

Berichtdoor Henk69 op 22 Feb 2010, 23:01

Ik bedoel jouw kippenencyclopedie.nl ;)

Ik heb de luxe veel te veel mooie kippenmateriaal te hebben.
Zo heb ik de dunporselein javakrielen noodgedwongen meegegeven aan een franse kippengenetica.
Naast de dun zilverpatrijzen heb ik nog dun lakenvelderkrielen (nog om te zetten naar groot), blauwe lakenvelders (en -krielen), standaard lakenvelders en -krielen, plus nog sexlinked chocolate serama/chabo van Sigrid.
Bovendien heb ik geen vorwerkkrielhaan meer.
Zo ja, dan zou ik eerst dun vorwerks willen maken om later khaki vorwerks te kunnen maken.

De witte vorwerks hebben de onhebbelijkheid om, als ze fokzuiver wit zijn, te bleek te worden met teveel witte tekening. Daartoe heb ik ze altijd met zwartgetekende gekruist. 2 kleuren fok.

Het probleem is dat de mensen die in ons vak geïnteresseerd zijn al vrij snel hun hart verpanden aan een eigen ras en kleurproject. En meestal zitten ook hun hokken barstensvol.
Gebruikers-avatar
Henk69

Berichtdoor Johan op 23 Feb 2010, 11:14

Henk69 schreef:Ik bedoel jouw kippenencyclopedie.nl ;)

Dank voor het compliment.
Johan

Berichtdoor Ruben op 23 Feb 2010, 11:44

@ Brahmapeter: de Mechelse is nog altijd verschrikkelijk populair. Op tentoonstellingen zie je ze de laatste jaren minder (of toch minder in de zeer grote reeksen van enkele jaren terug), maar er zijn zeer veel particulieren met dit ras in hun tuin en bijna iedereen kent het ras. Er zijn rassen die én niet of nauwelijks op tt zitten én niet gekend zijn. Dan zit je met een probleem... Nieuwe kleurslagen maken kan dan een mogelijkheid zijn om mogelijk toch een geïnteresseerde te vinden, maar veel verschil maakt het meestal niet.

De vrijheid om iets nieuws te brengen, is er. Enkel mag je er niet van wakker liggen als er niemand anders geïnteresseerd is in die nieuwe kleurtjes. Zo zitten wij hier met de wildkleur Bassette waar niet veel vraag naar is, want iedereen wil kwartelvarianten. Voor je eigen plezier kan je ze laten lopen en hennetjes geraak je altijd wel kwijt aan een liefhebber. Je kan de mensen niets opdringen.
We zijn nu ook bezig met blauw goudhalzige Ardennerkrielen (gouden haan op blauw zilverhalzige hennen en dan 2 jaar om de nodige generaties hanen te fokken voor erkenning), maar als je kijkt naar het aantal fokkers van zwartgoudhalzige... Nu merk ik toch een stijgende interesse voor dit ras, vooral dan vanuit particuliere hoek, niet zozeer de tentoonstellers. De erkenning van de blauw goudhalzige zal dus waarschijnlijk niet bijdragen tot de populariteit op tentoonstellingen, maar vele mensen zien graag verschillende kleurtjes door mekaar lopen ("van elke kleur twee aub"), zeker als je ze zonder kleurproblemen kan kruisen. Ook op die manier kan je een ras verspreiden onder geïnteresseerden. Het grootste probleem van zeldzame rassen is niet dat niemand ze wil, maar dat ze zo moeilijk te vinden zijn... Slechts weinigen rijden 3 uur enkel om een toompje kippen te komen halen, al heb ik die ook al over de vloer gehad.

Er zijn nog zoveel leuke kleurtjes en combinaties te maken...
Ruben

Volgende

Terug naar Brahma