Raszuiverheid ver te zoeken.

• Advertentie

Raszuiverheid ver te zoeken.

Berichtdoor Pierre op 28 Mrt 2010, 10:54

Reeds meer dan 45 j ben ik intensief bezig met het kweken van de nog enkele zuivere Luikse vechters. Alle boeken en standaarden welke ik kon kopen zijn in mijn bezit. Tot 1996 kwamen alle beschrijvingen min of meer tot dezelfde slotsom, GEEN ENKEL PIGMENTATIE VAN ZWART OF BLAUW VEL MAG AANWEZIG ZIJN, ALLE KLEURSLAGEN ZIJN ERKEND. Deze standaarden werden telkens opgesteld door professoren. Groot was mijn verbazing dat de standaard, uitg. 1996 plots afstapte van alle kleurslagen en ze in een eng keurslijf goot. Nog groter werd mijn verontwaardiging toen men in de recente standaard van 2006 zwart en blauw vel tolereerde. In geen enkel Belgisch ras is ook maar sprake van enig blauw of zwart pigment. Zelf de kam en lellen die normaal rood tot donker rood van kleur moeten zijn ziet men liever met zwart tot paars pigment. Het bewijs is vlug geleverd als men de tentoonstellingen gaat bezichtigen. Spijtig maar helaas worden deze in mijn ogen grove fouten, overgenomen door de nieuwe of jonge keurmeesters. Ondanks ik de standaardcommissie, het VIVFN en het Nat. verbond van mijn grieven op de hoogte heb gesteld is het vechten tegen de bierkaai. Op enkele andere websites heb ik reeds reacties gelezen van mensen die insinueren te weten vanwaar dit fenomeen van zwart of blauw vel afkomstig is en ook persoonlijk heeft men mij hierover aangesproken.
Wat bij mij echter primeert is de zuiverheid en het kordate tot agressief karakter van dit mooie Belgische ras te bewaren. Er zijn teveel kruisingen gebeurd waardoor de Luikse vechter in zijn totaliteit tenonder is aan het gaan. Hopelijk zijn er nog veel liefhebbers onder U die mijn bezordheid delen en hun nek durven uit te steken.
Pierre

Terug naar Luikse Vechter