Buitenverblijf

Moderator: Jan Willem

• Advertentie

Re: Buitenverblijf

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 13 Mrt 2010, 11:12

Op 4,5 m2 kan je maximum 2 krielkippen houden en dan nog is het klein, je zou de ren wel interresant kunnen inrichten met veel afleiding. Een nachthok moet niet zo groot zijn, zolang ze met z'n allen op de stok kunnen zonder dat ze zich dun moeten maken, is het goed.
Voor meer info en foto's over de Belgische/Waasse kriel:

http://www.waasse-kriel.webs.com
Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

Berichtdoor Sarah op 13 Mrt 2010, 17:46

ze zouden wel de volledige grondopp. kunnen gebruiken om rond te lopen aangezien ik het nachthok op poten wil hebben. Verder kunnen ze wel uit de ren als we thuis zijn en dan los in de koer, maar als we er niet zijn vertrouw ik het niet door de vele straatkatten.
Sarah

Berichtdoor Sarah op 14 Mrt 2010, 10:44

Het is wel zo dat de kippetjes als we thuis zijn (zodat ik toezicht heb) zouden kunnen laten loslopen, het is een koer met in mijn opzicht toch hoge muren. maar welk enkel als ik thuis ben want er zijn hier toch veel straatkatten en af en toe beland er wel één in de koer, over het algemeen wel 's avonds 's nachts, maar kippen kan hun nieuwschierigheid wel versterken natuurlijk.

De ren zelf uitbreiden is moeilijk als we zelf nog van de kippen willen kunnen genieten in de zomer. We hebben in de koer een verhoog en daar zou de ren namelijk opkomen. Wat ik eventueel zat te denken was een ren met twee verdiepen of dat iets zou uithalen?

Dus denk gewoon aan een blok van 3m op 1,5m, links het kippenhok in de hoogte weet niet 1m hoog ofzo dat ze er mooi onderkunnen. en dan misschien tegen halverwege het kippenhok (zodat ze via de eerste verdieping naar het hok kunnen) een 2de verdieping plaatsen? of zo maken dat ze via de tweede verdieping naar het hok kunnen?

Het hok zou dus normaalgezien ook 1,5 meter lang zijn zijn, maar dan met bv. 50 cm breed komen ze zeker toe dan?
Sarah

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 14 Mrt 2010, 15:31

Bedoel je het nachthok?

Een kat zal een volwasen kip normaal gezien geen kwaad doen.

Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

Berichtdoor Sarah op 14 Mrt 2010, 16:00

Het nachthok wordt ook 1,5m diep zoals de diepte van de ren.

Neem het risico liever niet met de katten, zou het mezelf nooit vergeven als er toch één gewond zou raken door een kattenaanval ...

Is het idee goed qua twee verdiepingen te gebruiken om zo meer grondopp. te hebben?
Sarah

Berichtdoor brendavanopstal op 14 Mrt 2010, 20:19

hoe meer ruimte hoe beter!
Rob.
Chaomse kiep zilver, Braekel zilver, Waasse kriel, Mechelse herders stamboom politiehonden, Belgische Pietrain varkens (de lekkerste!), inheemse tuin......DUCATI! http://www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor Johan op 14 Mrt 2010, 21:22

Cedric/Waasse-kriel schreef:Op 4,5 m2 kan je maximum 2 krielkippen houden en dan nog is het klein, ...

???
Naar mijn idee kan je op 4,5 m2 gemakkelijk 10 krielen houden.
Meestal houdt men aan 3 a 4 krielen per m2, grote rassen 1 a 2 per m2.
Johan

Berichtdoor Sarah op 14 Mrt 2010, 23:37

Oké dan doe ik het met twee verdiepingen, dan hebben ze toch ongeveer 9m2 moeten ze wel even trapje op, maar toch.

Wat gebruik ik best als materiaal voor de verdieping? De ren wordt overdekt, maar denk dat er wel sowieso neerslag in de ren zal neerkomen valt niet te voorkomen denk ik, dus gebruik best geen bodembedekking daarop. Maar dan moet het wel een materiaal zijn die goed uit te schrobben valt ...

22 maart komen ze hier het grof vuil ophalen (koer staat momenteel vol met gerief dat weg moet) en dan kunnen we begin april wel van start met het hok, in het laatste weekend van maart moeten we helpen met een verhuis dus dan lukt het helaas niet.

Nuja ze zijn toch nog maar negen daagjes dus heeft nog geen haast.
Sarah

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 16 Mrt 2010, 15:12

Johan schreef:
Cedric/Waasse-kriel schreef:Op 4,5 m2 kan je maximum 2 krielkippen houden en dan nog is het klein, ...

???
Naar mijn idee kan je op 4,5 m2 gemakkelijk 10 krielen houden.
Meestal houdt men aan 3 a 4 krielen per m2, grote rassen 1 a 2 per m2.

Ik bedoel de uitloop.

Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

Berichtdoor Sarah op 16 Mrt 2010, 18:57

Met de twee niveau's komt het ongeveer op 9m² en dan kunnen ze nog als we thuis zijn los in de koer, wel even een paar zaken beveiligen ...
Sarah

Berichtdoor Johan op 17 Mrt 2010, 10:52

Cedric/Waasse-kriel schreef:Ik bedoel de uitloop.

Ja en?
Johan

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 17 Mrt 2010, 21:57

Hou jij je krielen met 4 op een m2 en je hoenders met 2 op een m2?

Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

VorigeVolgende

Terug naar Huisvesting & verzorging