Buitenverblijf

Moderator: Jan Willem

• Advertentie

Buitenverblijf

Berichtdoor Sarah op 07 Mrt 2010, 15:33

Ik ben een newbie ivm kippen en ik ga morgen twee cochin kriel kuikentjes hebben (paar daagjes oud).

Normaal was de bedoeling om ze bij mijn vriend zijn stiefvader te plaatsen als ze oud genoeg zijn, maar zou ze liever zelf houden als dat gaat want we hebben maar een koertje.

Dus zou beetje moeten weten hoeveel ruimte ze moeten hebben, qua loopruimte en hok, atributen in hun plaatsje....

Ook had ik nog graag geweten hoe je het geslacht kan weten, want ik woon in een rijhuis dus een haan zal hier niet zo gewenst zijn, de fokker zei dat ze nog te jong zijn maar is er echt geen manier?

Er zijn hier heel wat kenners dus weet zeker dat jullie me kunnen helpen. Ben ongeloofelijk ongeduldig hoop dat morgen de dag op het werk snel verloopt dat ik om de kleintjes kan gaan.
Sarah

Re: Buitenverblijf

Berichtdoor brendavanopstal op 07 Mrt 2010, 20:10

tja,loopruimte is er nooit teveel!Maar krieltjes zijn met weinig tevreden.En je hebt natuurlijk een voersilotje nodig,met daarin een goed kuikenmeel of korrel.Kijk wel op de verpakking voor welke leeftijd ;) Een drinkpot niet te vergeten,kippen zijn drinkers...sommige baasjes ook :roll: altijd vers drinkwater verstrekken.Voor bodembedekking kun je houtkrullen en/of vlas nemen,tip,doe er een handje stro bij dan kunnen ze lekker scharrelen.
En zorg vooral dat het niet tocht bij de beestjes!!!!!!!!
Ook moet je maken dat er een warmtelamp(Elstein,geven geen licht wel warmte,voor een goed dag-nachtritme)bij hangt,en dat het op kuiken hoogte ongeveer 32c (de eerste week,daarna langzaamaan steeds iets koeler)is.Er moet ook zoveel plaats zijn dat ze onder de warmtebron uit kunnen!
je kunt er ook een dimmer tussen plaatsen,dit werkt zeer makkelijk ;)

Je kunt een afspraak maken met de fokker,dat als er een haantje bij zit om die te ruilen ;)

veel plezier met het jonge grut!
Rob.
Chaomse kiep zilver, Braekel zilver, Waasse kriel, Mechelse herders stamboom politiehonden, Belgische Pietrain varkens (de lekkerste!), inheemse tuin......DUCATI! http://www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 07 Mrt 2010, 21:18

Hoe oud zijn de kuikentjes nu?
Voor meer info en foto's over de Belgische/Waasse kriel:

http://www.waasse-kriel.webs.com
Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

Berichtdoor zina op 07 Mrt 2010, 21:19

de meeste uitleg is gegeven maar let er vooral op dat de kuikens een droog onderkomen hebben, hiermee bedoel ik dat je de houtkrullen tijdig moet verversen, want nattigheid is de ideale bron voor ziektes bij kuikens.
zina

Berichtdoor Sarah op 07 Mrt 2010, 21:46

Ik ga ze in het begin houden in een aquarium, tocht zal er dan zeker niet zijn.
Qua warmtebron heb ik een SnuggleSafe, speciaal om verwonde/zwakke/geopereerde dieren warm te houden.

Qua bodembedekking had ik gelezen dat er bij kuikens in het begin handdoeken gebruikt moesten worden? Dus heb ik nu uiteraard geen houtkrullen in huis gehaald. Stro heb ik ook niet, maar wel papieren snippers lijkt op stro en kunnen ze ook in scharrelen (normaal voor hamsters) mag dit?
Sarah

Berichtdoor brendavanopstal op 08 Mrt 2010, 09:50

papiersnippers zal makkelijk een plakzooi worden denk ik,hamsters hebben keutels maar een kip(kuiken)niet,dat is allemaal wat natter.
Rob.
Chaomse kiep zilver, Braekel zilver, Waasse kriel, Mechelse herders stamboom politiehonden, Belgische Pietrain varkens (de lekkerste!), inheemse tuin......DUCATI! http://www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor Sarah op 08 Mrt 2010, 22:32

Zo de kuikentjes zijn er, het zijn er niet twee maar drie geworden.

Heb ook een warmtelamp gehaald aangezien we wat problemen hebben ook met onze verwarming thuis.

Zaagsel heb ik normaal nog staan in de garage, alleen bakje van de garage ligt in de auto en de auto staat in de garage tot en met woensdag, dus nog even afwachten.
Sarah

Berichtdoor brendavanopstal op 09 Mrt 2010, 10:06

haaaaaa,zie je wel :lol: het zijn er al meer :lol:
succes met het jonge grut ;)
Rob.
brendavanopstal

Berichtdoor Sarah op 09 Mrt 2010, 21:09

Ja inderdaad, keuze in zoveel kleurtjes ... als ik van elk kleur één had genomen had ik er in totaal zes gehad.
Sarah

Berichtdoor brendavanopstal op 09 Mrt 2010, 21:49

:lol: :lol: :lol: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA HOOOOOOOOOOOOOOOOOOOR :lol: :lol: :lol:
je bent verkocht :)
lief hè die kuikentjes :) bij mij zijn er nu 7 aan het uitkomen...weer Brakels(van de 7)
Rob.
brendavanopstal

Berichtdoor Sarah op 09 Mrt 2010, 22:42

Leuk!
Aangezien we geen gras hebben ga ik een caviabak (60x40) zaaien met gras zodat ze daar wat van gras kunnen genieten, wat voor planten kan ik gemakkelijk plaatsen (in pot die niet teveel onderhoud nodig hebben, heb nogal nalatigheidsproblemen met planten)....
Sarah

Berichtdoor Sarah op 12 Mrt 2010, 21:20

Ik heb even gekeken hoeveel plaats ik heb voor de kippetjes buiten.

Er is 1,5m op 3 meter, dus voor nachthok en ren.

Hoe groot moet het nachthok en legnest juist zijn voor drie kippen (weet nu wel nog niet hoeveel hennen er zijn)?
Sarah

Volgende

Terug naar Huisvesting & verzorging