Zelf een stenen nachthok bouwen

Moderator: Jan Willem

• Advertentie

Zelf een stenen nachthok bouwen

Berichtdoor Well op 26 Mei 2014, 23:54

Hey

Nieuw hier, maar wel al een 5 tal jaar ervaring met kippen.

Ik ben aan mijn tweede houten nachthok toe. Eerst 1 gekocht, stuk na een herfst + strenge winter en nat voorjaar. Dan zelf 1 gemaakt in betonplex (gaat reeds een aantal jaar mee), ook minder last van ongedierte (wegens geen kieren en spleten). Maar dit laatste begint toch weer af te zien.

Ik heb een ruim nachthok 1,25mx0,9m + legnesten langs de zijde, verbonden met een overdekte buitenren van 15m2 (geen gras) en verbonden met een afsluitbare niet overdekte buitenren (gras) van 20m2. Momenteel bezet door 1 araucana haan, een Australorp hen, een Sussex hen, een Bleu de Landes hen en een bastaard Sussex hen. Ik verwacht nog 2 araucana hennen.

Daarom zou ik willen een stenen kot zetten, de kippen die blijf ik toch houden. Dus op lange termijn zou dit voordelig moeten zijn.
Nergens vind ik degelijke plannen van een stenen huis en de benodigdheden. Heeft hier iemand ervaring mee? Of weet van een goede informatiebron? Wil er eentje zetten voor 6 tot 10 kippen. Voor 10, zijn dan twee legnesten nog voldoende?

Ik had hier ook al geneusd maar vond enkel veel over houten hokken.

Thanks
Well
Well

Re: Zelf een stenen nachthok bouwen

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 19 Aug 2014, 20:04

Geen ervaring mee helaas... ik zou eens goed googelen. Ik zou toch voor minstens 3 legnesten gaan!
Voor meer info en foto's over de Belgische/Waasse kriel:

http://www.waasse-kriel.webs.com
Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

Terug naar Huisvesting & verzorging